När Gustav Vasas 19-åriga dotter avslöjas med en älskare hoppas hela Europa att skandalen ska kuva prinsessan. Brännmärkt, stenrik och frihetstörstande har Cecilia Vasa bara börjat. Kanske kan en vänskap med Englands drottning ge henne självständighet - eller varför inte ett liv som pirat?
Baserad på den sanna historien om Sveriges skandalprinsessa Cecilia Vasa, som hånades, hotades och hatades för platsen hon tog både politiskt och i sitt kärleksliv.
En enkvinnasföreställning med många roller, i en akt.
För Vasadottern tilldelades manusförfattaren och skådespelaren
Cecilia Säverman:
Stockholms Stads Kulturstipendium 2021
”(H)istoriska monologer med många rollgestaltningar … har roat och oroat både barn och vuxna med oförglömliga upplevelser. (Sävermans) gestaltande konst är lekfull, angelägen och spännande.”
"En fantastisk kunglig historia suveränt framförd av Cecilia Säverman."
"Trots att det är en tragisk historia om ett tuktat kvinnoliv är den ju också komiskt berättad."
"Pjäsen är en monolog med många roller, intensivt tempo, ett angeläget ämne och mycket spännande."
"Trots att Cecilia var en stark och kompetent kvinna hade hon ingen makt att själv bestämma. Från början styr fadern, sedan bröderna och till slut sönerna. Och tragedin kan hon inte förhindra."
"Scenbilden är enkel, en kista, en potta, en spegel , några stolar och den röda mattan som hon vill gå på."
"Musiken är fint sammansatt och teatern flyter bra."
"Men osökt går tankarna till den hederskultur som frodas än i dag för många kvinnor i vårt samhälle. Att år 2022 lever fortfarande många ideal från 1500-talet hos vissa personer."
Jag såg den förra hösten och rekommenderar den å det varmaste! Fantastisk på så många sätt
Mycket bra föreställning med intressanta frågeställningar om hedersförtryck, kvinnor och karriär och glastak mot bakgrund av en glömd person i Vasafamiljen. Fantastisk rollprestation dessutom av Säverman.
Kvinnohistoria speglat på ett annorlunda sätt. Fantastiskt skådespeleri dessutom! Regisserad med varlig hand anar jag.
Vilken upplevelse. Cecilia Vasa vänder sig i graven, så det knakar! Stort tack för jag fick se det här.
Vasadottern, en underhållande föreställning med bra tempo om en färgstark, historisk person. Man får både skratta och sätta skrattet i halsen.
Kan varmt rekommendera föreställningen om Cecilia Wasa, på Livrustkammaren, en så underbar tragisk o engagernade pjäs som kändes i hela kroppen...
Helt fantastiskt. Så häftigt hur (Säverman) lyckades gestalta alla olika karaktärer och stämningar så nyanserat och medryckande.
En monolog om Cecilia Vasa. Cecilia Säverman var lysande! Vilken sorglig och samtidigt otroligt intressant historia om en "fotnotsprinsessa". Och en reflektion över hur män med makt beter sig, vilket tyvärr inte är allt för olikt hur det är idag.
Fantastiskt! Alla museer borde göra sånt här. Att gestalta dåtiden och väcka lusten till historien i oss alla. Cecilia Vasadotter gav mig perspektiv att skåda något jag tidigare aldrig reflekterat över. Jag var förhäxad. Mer levande historia!
Fängslande dramatik och närvaro. Vi hade stor behållning av denna föreställning, min dotter och jag.
Född på Stockholms slott, dotter till Gustav Vasa och Margareta Leijonhuvud. Bland hennes nio syskon återfinns bl.a. Sveriges kungar Erik XIV, Johan III och Karl IX.
Hon är främst ihågkommen för skandalen Vadstenabullret 1559 och för sin oerhörda skönhet. Få känner till hennes roll som diplomat, pirat och bråkstake.
Cecilia Vasa krossade dåtidens glastak. Hennes berättelse har nedtecknats på olika vis av historieskrivare som antingen svärtar ner henne eller hyllar henne, både av religiösa, politiska och könsbundna skäl. Som så många kvinnor både före och efter henne har hon kallats galen, hysterisk och sköka för platsen hon krävt. Vasadottern ger henne en egen röst.
Genom modernt språk och populärmusik i renässanstappning görs hennes historia tillgänglig och relaterbar för fler.
Källor som används i föreställningen:
Boken Vasadöttrarna av Karin Tegenborg Falkdalen (2010), utställningen Självständighet och maktkamp på Livrustkammaren, guidade turer på Wenngarns Slott med kulturhistorikern Hampus Busk, dokumentären Cecilia Vasa - Sveriges mesta skandalprinsessa P3 Historia (2018), boken Svenska folkets underbara öden av Carl Grimberg (1917) samt boken Om prinsessan Cecilia Wasa, markgrefvina af Baden-Rodemachern: anteckningar, av Fridolf Ödberg (1896).
ARRANGÖR?
Är du arrangör och vill boka vår föreställning? Vi spelar på Riksteaterföreningar, slott och soppteatrar.
Det är nu 500 år sedan Gustav Vasa flydde genom Dalarna och etablerade Vasaätten på Sveriges tron, men familjen Vasa har många fler hisnande berättelser. Strålkastarljuset faller i denna uppsättning på Gustavs dotter - en av vår historias mest häpnadsväckande kvinnor. Det är dags för Sveriges skandal- och piratprinsessa Cecilia Vasa att inta scenen.
För 500 år sedan orsakade hon Vadstenabullret: den största skandalen i svensk kungahistoria. Hennes osannolika öde liknar inget annat, men har prydligt gömts undan i våra historieböcker. Kvar efter diplomaten, bråkstaken och prinsessan finns bara ryktet om skökan.
I sin strävan efter frihet blev Cecilia Vasa inlåst, bortgift, misshandlad och landsförvisad. Hon gav aldrig upp, och genom 500 år gamla brev kan vi följa denna självständighetsikon som överlistade sin släkt, levde som pirat på Östersjön och blev bästa vän med Europas mäktigaste kvinna: Drottning Elizabeth I.
Vasadottern - En historisk käftsmäll och en prinsessaga som du aldrig hört förut.
Föreställningen är en akt.
Av och med: Cecilia Säverman
Regi: Judith Hollander
Producent: Katarina Tjernström & Cecilia Säverman
Föreställningstekniker & programmering: Svart Adam Solander
Produktionsassistent: Linus Sköld
Musik skapad av: Rebecka O´Nils, ro.t och Henry Klefbom arrangerat av: Rebecka O'Nils
Speakerröst: Henrik Norman
Klänningen: Roslagsteatern
Sömnad av viss kostym: Anton Franzon
Mask: Yenny Marklund
Ljus: Lina Benneth
Gestaltningskonsult: Hannes Meidal
Affisch, foto och traileridé: Kristin Carlén
Trailer: Your Local Media
I samarbete med: Smart Frilanskooperativ.
Med stöd av Kulturrådet, Helge Ax:son Johnsons stiftelse, Svante Bergströms Teaterstriftelse och Längmanska Kulturfonden.
Sponsorer:
Evy Odrey Design, Kemtvätt och Skrädderi på Fleminggatan 21
Manusförfattare och skådespelare Cecilia Säverman är utbildad på Stockholms Konstnärliga Högskola. 2021 tilldelades hon det ärofyllda Stockholms Stads Kulturstipendium. Hon har tidigare synts på scener som Teater De Vill, Göta Lejon, Södra Teatern, Fjäderholmsteatern, m fl. På TV har hon närmast synts som huvudrollen Louise av Nederländerna i TV4s serie Drottningarna.
Regissör Judith Hollander är Sveriges monologdrottning, med över 40 års regierfarenhet. Tidigare föreställningar inkluderar bl.a. Anna, Hanna och Johanna med Riksteatern, Bang på Stockholms Stadsteater samt flera monologer med Kim Anderzon så som Diva, Grymt Fett och Vivagina.